Οδηγίες
Ενα μενού εμφανίζεται με δεξί κλικ. Οι επιλογές περιλαμβάνουν:
- New. Επιτρέπει στο χρήστη να επιλέξει από 15 προκαθορισμένους γρίφους
αύξουσας δυσκολίας και σε standalone (DOS) mode να ανοίξει (Open)
μία αποθηκευμένη παρτίδα ή να αποθηκεύσει (Save) την τρέχουσα
παρτίδα (δηλαδή τον αρχικό γρίφο και τις μέχρι στιγμής κινήσεις).
- Edit. Ανοίγει έναν editor για sudoku. Επιτρέπει στο χρήστη να ορίσει
τους αριθμούς στα τετράγωνα. Χρησιμοποιείστε το κουμπί Clear για να
σβήσετε όλα τα τετράγωνα ή πατείστε '0', κενό (SPACE), DELETE ή BACKSPACE για να
σβήσετε ένα συγκεκριμένο τετράγωνο. Ολες οι υπόλοιπες μη αριθμητικές τιμές
αγνοούνται. Κινηθείτε μέσα στο γρίφο με τα βέλη ή απλώς κάνετε
κλικ μέσα σε ένα τετράγωνο για να μπορέσετε να γράψετε.
Χρησιμοποιείστε αυτόν τον editor για να εισάγετε γρίφους από δημοφιλείς γεννήτριες
ή από βιβλία, περιοδικά κλπ. ή για να ορίσετε και να δοκιμάσετε το δικό σας γρίφο.
- Solve. Επιτρέπει στο χρήστη να παρακολουθήσει βήμα-βήμα (Step)
τη λύση (ένα, πέντε ή δέκα βήματα τη φορά με τις επιλογές one step,
five steps ή ten steps αντίστοιχα) ή να εκκινήσει την
αυτόματη εκτέλεση (Run) της λύσης. Επιτρέπει επίσης τον έλεγχο
(Check) της τρέχουσας κατάστασης της λύσης και την εμφάνιση όλων των λύσεων
(Show solutions) στην περίπτωση που υπάρχουν περισσότερες από μία.
- Manual play. Επιτρέπει στο χρήστη να παίξει μόνος του με το γρίφο. Η
μετακίνηση σε ένα τετράγωνο γίνεται με κλικ μέσα του ή με τη βοήθεια των βελών. Για το
επιλεγμένο τετράγωνο οι δυνατοί αριθμοί μπορούν είτε να πληκτρολογηθούν απευθείας μέσα
του είτε να εισαχθούν με κλικ στις αντίστοιχες θέσεις της 3x3 περιοχής στα δεξιά.
Πληκτρολόγηση ενός ήδη υπάρχοντος αριθμού ή κλικ πάνω σε ήδη υπάρχοντα αριθμό τον
αφαιρεί από τους δυνατούς αριθμούς για το τετράγωνο αυτό. Με control-κλικ στην 3x3
περιοχή στα δεξιά καθαρίζονται όλοι οι δυνατοί αριθμοί για το τετράγωνο αυτό. Είναι
δυνατό να επιλεγεί ένας αριθμός που να εμφανίζεται highlighted σε όσα τετράγωνα τον
έχουν σα μοναδική επιλογή. Πριν από τη μετακίνηση σε νέο τετράγωνο, ο χρήστης μπορεί
να πληκτρολογήσει ένα σχόλιο στην περιοχή κειμένου στο κάτω μέρος. Αυτό το σχόλιο
αποθηκεύεται αυτόματα μαζί με την παρτίδα και ανακαλείται και εμφανίζεται κατά το
playback (ωστόσο, η ανάκληση αυτή δεν επιτρέπεται στους κανονικούς χρήστες).
- Reset. Επιτρέπει στο χρήστη να επανεκκινήσει το γρίφο στην αρχική του μορφή
(χωρίς στοιχεία λύσης).
Χρησιμοποιούνται τα παρακάτω shortcuts πληκτρολογίου:
- Shift-"+", shift-control-"+",
shift-alt-"+": Παρακολούθηση της αυτόματης παρτίδας βήμα-βήμα ένα,
πέντε ή δέκα βήματα τη φορά, αντίστοιχα.
- Shift-"βέλος", shift-control-"βέλος",
shift-alt-"βέλος": Παρακολούθηση αποθηκευμένης παρτίδας ένα,
πέντε ή δέκα βήματα τη φορά, αντίστοιχα. Το "βέλος" μπορεί να είναι
οποιοδήποτε από τα τέσσερα πλήκτρα βέλους (πάνω, κάτω, αριστερά ή δεξιά). Αυτή η
δυνατότητα είναι διαθέσιμη μόνο σε standalone (DOS) mode.
- Προσοχή! Ενώ η αυτόματη επίλυση χρησιμοποιεί ομαδικά "batch" βήματα που
ελέγχουν ολόκληρο το γρίφο για διάφορα μοτίβα, το playback μίας αποθηκευμένης παρτίδας
προχωρά ένα τετράγωνο τη φορά. Ετσι, ορισμένες εσωτερικές αλλαγές στις δυνατότητες των
επιμέρους τετραγώνων δεν είναι άμεσα ορατές, παρά μόνον εάν ο χρήστης ανοίξει τον
manual player που δείχνει όλες τις δυνατότητες των τετραγώνων του γρίφου. Αυτό το
χαρακτηριστικό αποθαρρύνει την "κλοπή" από το χρήστη: όταν ο χρήστης χειρίζεται μόνος
του τους δυνατούς αριθμούς ενός τετραγώνου, τότε το playback δε μπορεί να συνεχισθεί.
- Alt-'o', alt-'s': Ανοίγει (open) μία αποθηκευμένη
παρτίδα ή αποθηκεύει (save) την τρέχουσα παρτίδα. Μία παρτίδα που έχει φορτωθεί στον
solver μπορεί να παρακολουθηθεί και να συνεχισθεί αυτόματα από το σύστημα ή manually
από το χρήστη.
Χαρακτηριστικά
- Πρόκειται για μία μελέτη γνωστικής μοντελοποίησης (cognitive modeling).
Χρησιμοποιεί μόνον τέσσερεις κανόνες επίλυσης με αύξουσα πολυπλοκότητα που αναγνωρίζουν
απλές καταστάσεις ή σχηματισμούς αριθμών. Για αυθαίρετους γρίφους που μοιάζουν με Sudoku
αλλά έχουν πολλές ή καμία λύση, χρησιμοποιείται ένας συμπληρωματικός κανόνας
δοκιμής και σφάλματος (trial-and-error) που επιτρέπει την επιλογή εναλλακτικών και
την επιστροφή σε προηγούμενες εναλλακτικές (backtrack), εάν χρειάζεται.
Για ένα καλώς ορισμένο Sudoku με μοναδική λύση, δεν είναι ανάγκη να χρησιμοποιηθούν
τέτοιοι κανόνες δοκιμής. Στην περίπτωση των πολλαπλών λύσεων, ο solver θα παράγει τις
πρώτες τρεις λύσεις που βρήκε (ο χρήστης μπορεί να τις δει με την επιλογή "Show
solutions" από το popup μενού). Τέλος, στην περίπτωση των αδύνατων γρίφων ο solver θα
δώσει μήνυμα λάθους μετά από όλες τις απαραίτητες δοκιμές. Περισσότερες λεπτομέρειες
θα ανακοινωθούν μετά το πέρας μίας δοκιμαστικής περιόδου.
- Η δημιουργία του γρίφου είναι πιο περίπλοκη διαδικασία από την επίλυσή του. Ακόμη και
όταν δημιουργηθεί σωστά ο γρίφος, η αξιολόγηση της δυσκολίας του μπορεί να είναι εν πολλοίς
αυθαίρετη. Από γνωστική άποψη, ο solver δίνει την εκτίμησή του για το βαθμό δυσκολίας ενός
γρίφου που έχει λύσει με βάση τους κανόνες που χρειάσθηκε να χρησιμοποιήσει για να τον λύσει
("1-4" για κανονικά Sudoku με μοναδική λύση, "abnormal" ή
"erroneous" για περιπτώσεις πολλαπλών ή καμίας λύσης, αντίστοιχα).
Περισσότερες λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν μετά το πέρας της δοκιμαστικής περιόδου.
Διευθύνσεις ανά τον κόσμο
Τελευταία ενημέρωση 8 Ιανουαρίου 2007.
Στείλτε μου mail (brensham@softlab.ece.ntua.gr)