Η απλούστερη μορφή του μοντέλου συμπεριφοράς ενός ατόμου είναι η παρακάτω, όπου similar είναι ο αριθμός των γειτονικών ατόμων του ίδιου τύπου. Εφόσον τα άτομα είναι τοποθετημένα σε ένα διδιάστατο χώρο όπως φαίνεται στην εικόνα 1, οι γείτονες είναι 4 (πάνω, κάτω, αριστερά, δεξιά) ή 8 (οι προηγούμενοι 4 συν όσοι είναι τοποθετημένοι στις διαγώνιες θέσεις, πάνω-αριστερά κλπ.).
Εάν ο αριθμός των ομοίων είναι τουλάχιστον η τιμή της παραμέτρου threshold (κατώφλι ανοχής), τότε το άτομο είναι ευτυχές (happy) και παραμένει στη θέση του, ειδάλλως μετακινείται σε μία τυχαία κενή θέση στο περιβάλλον.
Ενας εναλλακτικός ορισμός της ανοχής (και της αντίστοιχης ευτυχίας) ορίζει ένα σχετικό (relative) και όχι απόλυτο (absolute) κατώφλι ανοχής, όπου ο αριθμός των ομοίων συγκρίνεται με το συνολικό αριθμό των γειτόνων (έως 4 ή 8, στην περίπτωση του διδιάστατου grid).
Αλλες παράμετροι ή παραλλαγές του βασικού μοντέλου είναι οι εξής:
Οι εικόνες 2 έως 5 παρουσιάζουν διάφορους σχηματισμούς που έχουν προκύψει από την ίδια τυχαία αρχική κατάσταση, αλλά με διαφορετικές παραμετροποιήσεις.
Τέλος, άλλες πιο πολύπλοκες και ενδιαφέρουσες παραλλαγές του βασικού μοντέλου μπορούν να κατασκευασθούν με προσθήκη δυνατοτήτων μνήμης, προσαρμογής κλπ.
Με scrolling της περιοχής στα αριστερά, εμφανίζονται νέες συνιστώσες
ελέγχου όπως φαίνεται στην παρακάτω εικόνα:
Το κουμπί Start/Stop συνεχίζει/παγώνει την προσομοίωση και
σε κάθε βήμα της προσομοίωσης εκτελεί όλα τα άτομα από μία φορά (με
τυχαία σειρά, δηλαδή ασύγχρονα). Το κουμπί Step προχωρά την
προσομοίωση κατά ένα μόνο βήμα. Τέλος, το κουμπί Restart
επανεκκινεί την προσομοίωση, δηλαδή αρχικοποιεί το ρολόι στο 0 και
κάνει reset τα άτομα και τους συλλογείς των στατιστικών δεδομένων.
Τα τρία κουμπιά (View, Save, Retrieve)
επιτρέπουν αντίστοιχα την επισκόπηση, αποθήκευση και ανάκτηση της
τρέχουσας κατάστασης του συστήματος (περιεχόμενο των agents). Η
παρακάτω εικόνα δείχνει ενδεικτικά περιεχόμενα συστήματος, όπως
εμφανίζονται κατά την επισκόπηση (View). Κατά την αποθήκευση
(Save), η τρέχουσα κατάσταση αποθηκεύεται εσωτερικά στο
πρόγραμμα και μπορεί οποτεδήποτε να ανακτηθεί με το κουμπί
Retrieve. Αυτή η δυνατότητα επιτρέπει την επανάληψη ενός
πειράματος: ένα πείραμα μπορεί να επαναληφθεί στις ίδιες ακριβώς
συνθήκες, εάν αρχικά γίνει αποθήκευση, εκτελεσθεί το πείραμα και
εν συνεχεία γίνει ανάκληση και επανεκτέλεση. Σε αυτή την περίπτωση
οι καμπύλες των αποτελεσμάτων θα δείχνουν τα δύο διαδοχικά
πειράματα. Προφανώς, η επανάληψη μπορεί να γίνει όσες φορές
επιθυμεί ο χρήστης.
Ενας κύκλος προσομοίωσης περιλαμβάνει την εκτέλεση όλων των
ατόμων από μία φορά (με τυχαία σειρά). Εχει επιπλέον προστεθεί η
δυνατότητα εκτέλεσης πολλών τέτοιων κύκλων ανά βήμα της
προσομοίωσης(επιλογέας Cycle length), ώστε να επιταχύνεται
η διαδικασία και να μην επιβαρύνεται το σύστημα από τη συλλογή
στατιστικών δεδομένων για πολλές χιλιάδες κύκλους, χωρίς όμως να
αλλοιώνονται τα ποιοτικά αποτελέσματα. Η δυνατότητα αυτή μπορεί
να χρησιμεύσει σε προχωρημένα και πολύπλοκα μοντέλα συμπεριφοράς.
Ο επιλογέας 8 Neighbours ενεργοποιεί/απενεργοποιεί τη
γειτνίαση 8 ατόμων, όπου ένα άτομο λαμβάνει υπόψη και τους 8
γείτονες, ή μόνον τους 4 (πάνω,κάτω,αριστερά,δεξιά). Ο επιλογέας
Toroidal ενεργοποιεί/απενεργοποιεί τον κυκλικό χώρο.
Η λίστα των "simulation observers" παρουσιάζει τα ονόματα των
συλλογέων στατιστικών δεδομένων. Εδώ πρόκειται για τα μεγέθη των
πληθυσμών του κάθε τύπου, τη μέση αλλαγή τύπου (change), το μέσο
ποσοστό κινήσεων (moves) και το μέσο ποσοστό ευτυχών ατόμων
(happy). Η καταγραφή των μεγεθών κάθε τύπου και των αλλαγών τύπου
χρησιμεύουν στις περιπτώσεις που υπάρχει μίμηση τύπου ή κάποια
άλλη διαδικασία αλλαγής τύπου. Το κουμπί Show επιτρέπει την
εμφάνιση της αντίστοιχης καμπύλης.
Το κουμπί Randomize επιτρέπει την τυχαία αρχικοποίηση όλων
των ατόμων. Οι άλλες συνιστώσες δεν χρησιμοποιούνται.
Οι δυνατότητες αυτές της πλατφόρμας επιτρέπουν στο χρήστη να
πειραματισθεί συστηματικά με διάφορες παραλλαγές πληθυσμών και
συμπεριφορικών μοντέλων, με αρχικές συνθήκες και παραμετροποίηση
της επιλογής του.
Υλοποίηση της πλατφόρμας
Εγχειρίδιο χρήσης
Η οθόνη του applet παρουσιάζει μία σημειωμένη περιοχή στα δεξιά
όπου παρουσιάζονται τα άτομα του προσομοιωμένου πληθυσμού. Ο χρήστης
μπορεί με κλικ πάνω σε μία θέση να δει πόσοι και ποιοί agents
υπάρχουν στη θέση αυτή: συγκεκριμένα ανοίγει ένα παράθυρο που
εμφανίζει τη λίστα των agents στη θέση αυτή. Η αριστερή πλευρά
περιλαμβάνει έναν αριθμό συνιστωσών ελέγχου της προσομοίωσης:
Κάποιες γενικές διευκρινίσεις σχετικά με την εμφάνιση στατιστικών
δεδομένων δίνονται εδώ.
Τελευταία ενημέρωση 2 Ιανουαρίου 2015.
Στείλτε μου mail (etzafestas@phs.uoa.gr)